Van Bangkok naar Chiang Mai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Lien en Jeroen Van der Sanden en Van den Broeck - WaarBenJij.nu Van Bangkok naar Chiang Mai - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Lien en Jeroen Van der Sanden en Van den Broeck - WaarBenJij.nu

Van Bangkok naar Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Lien en Jeroen

05 November 2013 | Thailand, Ayutthaya

AYUTTHAYA

Zoals al eerder vermeld was Ayutthaya het vroegere centrum van Thailand. Hier werden we te slapen gelegd in een teakhouten hostel (typisch Thais huis) waar we uitzicht hadden over de rivier en een tempel.
Om de stad volledig te verkennen trokken we zoals echte belgen met de fiets rond. Hier bezochten we alle soorten Whats (tempels) en Chedis (graftombes). Op onze tocht kregen we 1 van de plaatselijke delicatesse aangeboden. Een groen drankje met sliertjes (net snottepieten) wat de eerste 2 slokken best lekker was en daarna in de vuilbak bellande. Na nog enkele zittende en liggende Boedha6s hadden we er genoeg van en zijn de boerebuiten opgetrokken. rustig, mooi en nog op een olifantenvillage?floating market gebotst.
Na enkele dagen ontspannen te hebben hier in Ayathuya hebben we de trein opgestapt verder richting noorden. deze keer niet op een volgepropte warme trein geurend naar lokaal stinkfood, maar op de expresstrein waar je net zoals in het vliegtuig wart lekkers krijgt voorgeschoteld..

PHITSANULOK

Deze stop was buite de gelwellige bqrretjes en avondmarkt vooral een zoektocht naar onze volgende bestemmimge
We hadden ontzettend graag naar het nabijgelegen National Prk gegaan maar konden nergens de juiste info krijgen. Engels leken alleen de Tuktukdrivers (of andere afzetters) te spreken. Na hier 1.5dag te hebben gedoold hebben we dan maar op eigen houtje besloten op zoek te gaan naar het Nationaal Park. Dit ging heel vlotjes, tot een bus ons in the middle of nowhere dropte. Hier konden ze nog minder Engels (er waren zelfs geen Tuktukdrivers) en begon het op de kop toe nog eens te gieten ook. We hebben dan maar de zijze beslissing genome om de bus terug naar Phitsanulok te nemen vanwaar we in 1 trek door naar Sukothai zijn gereisd.

SUKOTHAI

Na de vermoeiende dag was de mooie hostel (en de douche) meer dan welkom. We sliepen in een gezellige houten bungalow vlak aan het centrum. Toevallig was het de laatste avond van het lichtenfestival en haasten we ons dus naar het spectakel, te vergelijken met de braderij van bij ons. de 100en eetkraampjes vewelkomde onze knorrige magen en al snel zaten we aan een tafeltje met de heerlijkste vis ooit voor onze neus.
de volgende dag hebben ze ons aan een scooter gewaagd (ze rijden hier links) om naar de oude stad te cruizen. Onze Rough Guide (reisboek) raadde ons een pittoreske route aan die we uiteindelijk tussen een tankstation en een tempel hadden gevonde. Onze RuighGuide had er niet om gelogen, het was inderdaad een prachtige route, alleen was hij vergeten te vermelden dat we niet van het betonnen pad af mochten. Toen de oude stad ons toch wat te ver af leek, de rustige rijstveldjes eindeloos bleven komen en we net dachten terug te draaien leek er eindelijk een grote baan in zicht te komen. het begon goed te gieten en op goed geluk zijn we maar linksaf geslagen. Boedha stond ons bij want na een tijdje kwa de oude stad dan tochnog in zicht. Omdat we toch al nat waren hebben we hier ineens nog wat rondgecruised om daarna een lekker warme douche en een heerlijke maaltijd in de niewe stad te gaan verorbere.